02 215 51 69mabru@mabru.be

Nieuws
van Mabru

Internationale campagne “Ik hou van mijn markt”

In mei, zet België haar markten in de kijker met de campagne « Ik hou van mijn markt ». 

 

Meer dan 40 Belgische markten zullen in mei deelnemen aan de internationale campagne « Ik hou van mijn markt» dat in België door de Vroegmarkt van Brussel (MABRU) en ETS Charve wordt gecoördineerd.

 

Op initiatief van de schepen van Economische Zaken, Marion Lemesre, worden tal van animaties georganiseerd, wat de campagne dit jaar een bijzonder karakter geeft in Brussel. De aftrap wordt gegeven met een « marktenmarkt » op de Grote Markt.

 

De internationale campagne « Ik hou van mijn markt » beoogt de wereldwijde promotie van voedingsmarkten. Deze zijn immers ontmoetingsplaatsen voor gezellige uitwisselingen. In de eerste helft van mei zullen 40 markten in Brussel en Wallonië deelnemen aan het project. Handelaars zullen degustaties aanbieden, badges « Ik hou van mijn markt » uitdelen en animaties organiseren.

 

Deze campagne spoort Belgen aan om de kwaliteit en de dynamiek van markten opnieuw te komen ontdekken. De schepen van Economische Zaken, Marion Lemesre (MR), voert al jaren een actief steunbeleid voor markten : « De productkwaliteit is in de jongste jaren gestegen om aan de verwachtingen van consumenten te voldoen: de markten geven nu volop aandacht aan lokaal geteelde seizoensproducten», legt de schepen uit. « Naast een gevarieerd productenaanbod brengen deze consumptieruimtes ook meer sfeer in de wijken en scheppen zij bovendien werkgelegenheid. In Brussel-Stad alleen verkopen meer dan 400 marktkramers wekelijks hun waren op een van onze 14 markten. »

 

Deze campagne wordt gecoördineerd door de uitbater CHARVE en de Vroegmarkt van Brussel (MABRU), die een centrale rol vervult in de bevoorrading van Belgische markten. « Onze groothandelsmarkt kent een groeiend succes. Marktkramers kunnen er lokale kwaliteitsproducten rechtstreeks bij producten aankopen, d.w.z. zonder tussenpersoon en zonder verpakking, wat een bekommernis is bij consumenten.», stelt de voorzitter van MABRU Laurent Nys. Hij onderstreept daarbij dat de Vroegmarkt aan meer dan driekwart van Brusselse marktkramers  levert.

 

De tweede editie van « Ik hou van mijn markt » valt onder het peterschap van Franstalig televisiepresentator Gerald Watelet. « Wij moeten opkomen voor onze markten en producten: lokaal en seizoensgebonden eten is een manier om landbouwers te steunen en het milieu minder te belasten», benadrukt de presentator van het kookprogramma Un Gars Un chef (RTBF).

 

De campagne versterken in Brussel

 

De schepen van Economische Zaken, Marion Lemesre, wenst voor de tweede editie van  « Ik hou van mijn markt » de campagne te versterken. Twee weken lang zullen tal van animaties worden georganiseerd over de 14 wekelijkse markten die de Stad Brussel rijk is: recycling-workshops, schattenjacht, tombola, etc. (zie gedetailleerd programma hieronder).

 

In Brussel wordt de campagne op 11 mei gelanceerd met een marktenmarkt op de Grote Markt. « Voor één dag vervult het mooiste plein ter wereld terug haar oorspronkelijke rol. Ambulante handelaars uit elke markt van de stad zullen deelnemen aan dit uitzonderlijk evenement. Bewoners kunnen er enkele aankopen te doen, maar ook in contact komen met markten die zij nog niet kennen », zegt Marion Lemesre. Elke handelaar geeft de afstand aan tussen de markt waar ze gewoonlijk deel van uitmaken en de Grote Markt.

 

Voor meer informatie over « Ik hou van mijn markt » en de activiteiten die in mei worden gehouden, raadpleeg de campagnewebsite : www.lylm.be.